zaterdag 6 februari 2016

viva la france

Voor het eerst staat er een heuze kampeervakantie in Frankrijk op de kaart, met als afsluiting een paar dagen parijs.
Na jaren van financieël gesteggel zien we kans om een vakantie naar Frankrijk bijeen te sprokkelen.
Niet dat we nu in nederland de vakanties als vervelend hebben ervaren, maar die bestonden toch voor he grootste gedeelte uit de achtertuin, zwembad of het recreatiegebied in de buurt waar mijn kleintjes zich altijd prima vermaakte.
Deze vakantie heeft wel wat voeten in de aarde, er gaat een een lange weg van voorbereiding en tegenslag aan vooraf. De auto, waar een groot gedeelte van ons budget aan besteed is, blijkt de miskoop van de eeuw te zijn. Eventjes slaat de paniek toe maar we hebben wel voor hetere vuren gestaan dus weten we op een of andere manier toch een knap vervoersmiddel te regelen
Op naar viva la france. We hebben gekozen voor Bretagne omdat het op de kaart niet al te ver leek en wij de route uitstippelen via B wegen om  zoveel mogelijk van de omgeving mee te krijgen.
Ook leek het vanuit Bretagne niet al te ver om op de terugweg Parijs een paar dagen te bezoeken.
Tegenwoordig hebben we hiervoor prachtie navigatie systemen maar toen ging het echt nog met plattegronden die we zorgvuldig bij de ANWB hebben uitgezocht.
Avonden lang de route nog maar eens uitgestippeld en voor de zekerheid ook nog een mooi boek met alle plattegeronden van Europa aangeschaft,  tja je weet maar niet waar je terecht kan komen ...
Onderweg komen we erachter dat dit een kreng van een boek is en leren we dat navigeren echt wel een dingetje is...
Op de dag dat we op weg gaan wordt de auto volgestampt met alle spullen die we denken nodig te hebben. Dit gaat niet zonder het hele ABC te hebben gevloekt; manlief blijkt toch niet de meest flexibele persoon te zijn die je om je hebben wilt hebben als je je halve huisraad, kledingkasten en voedselketen mee wilt hebben.
Heeft trouwens niet te maken met deze eerste vakantie , na jaren lange ervaring inmiddels weet ik dat deze  stresskip  dit gewoon meegekregen heeft bij zijn geboorte.
Als uiteindelijk compromissen zijn gesloten, de auto gewoon dicht kan terwijl de kindjes er ook nog bij passen en het huwelijk nog steeds in stand is gebleven gaan we uiteindelijk op weg.
De autorit is toch langer als we hebben ingeschat, maar als je de navigatiestress eventjes vergeet, is dit toch wel een super trip die we aan het ondernemen zijn.
We hebben echt de tijd genomen, picknicken langs de weg en genieten van de mooie uitzichten waar we zo op hoopten . Onze kindjes gedragen zich voorbeeldig, zijn lief tegen elkaar, doen hun dutjes als het moet, en luisteren geduldig naar ons gemopper als er weer eens een afslag verkeerd is genomen.
Uiteindelijk komen we aan op plaats van bestemming, een kleine camping waar de afgelopen weken zoveel regen is gevallen dat  het een troosteloze drasserige bende is. Om de tenten lijken wel greppels te zijn gegraven om de boel binnen toch enigzins droog te houden.
De grootste donderbui is toch wel af te lezen op het gezicht van mijn eega... vloekend en tierend loopt hij de boel te inspecteren en eventjes denk ik dat hij linea recta naar huis gaat.
De tent heeft een nieuwe benamig gekregen in de dikke van dale van ons gezin ;  dat *** hok
En onze kleine man die dan net een jaar of 3 is vertelt trots aan een ieder die het maar wil horen dat hij vakantie gevierd heeft in een hok.
De kindjes vinden het geweldig ,zij hebben echt niet veel nodig, spelen met kindjes uit andere landen en dan zie je ook dat taal niet uitmaakt. Een hok blijft een hok als je daar maar lekker met een vriendje kunt spelen.
De omgeving is prachtig en omdat het niet al te warm is geeft het ons de gelegenheid om veel te zien en maakt het voor onze kleintjes ook goed te doen.
Dan slaat het weer gelukkig om en lukt het om echt van onze vakantie te genieten.
Het strandje in de buurt van de camping is niet groot maar de kust van Bretagne is ook al weer prachtig.
Ons dametje gaat helemaal los op het vangen van mosselen, tja dat groeit nu eenmaal niet in het kleine zwembadje in de achtertuin. Ze kan uren dobberen met haar papa op een luchtbedje op het water, en speelt lief met haar broertje in het zand.
Op een van de warme dagen loopt de temperatuur zo hoog op dat onze kleine man zelfs een zonnensteek aan het oplopen is.
We koelen hem snel af in het minizwembadje van de camping en houden ons de volgende dag maar even in de schaduw op.
Het is een enerverende eerste familie vakantie, we genieten van elkaar en constateren dat we deze test uiteindelijk prima hebben doorstaan.
Als onze lieverdjes s' avonds tevreden liggen te slapen en wij samen met wat medekrampeerders voor de tent een wijntje drinken komt het vakantiegevoel helemaal tot zijn recht .
Dit is voor herhaling vatbaar.
Voor we er erg in hebben is het alweer tijd om onze reis te vervolgen....
Paris here we come ..... maak je borst maar nat!